Blog

Optymalizacja strony pod kątem unikalności treści – wykluczamy duplicate content!

Optymalizacja strony pod kątem unikalności treści – wykluczamy duplicate content!

W dzisiejszym wpisie poruszymy kwestie duplikacji treści (duplicate content’u) zarówno w obrębie podstron twojego serwisu, jak i w kontekście przyklejenia tekstów z/do innych domen. Zapraszam do zapoznania się z artykułem!

Jak już wspomniałem treść może być duplikowana na dwóch płaszczyznach.

Wewnętrznie: Skopiowane treści w obrębie domeny

Kopiowane treści w obrębie własnej strony to częsty problem, z którym mamy do czynienia gdy:

  • na kilku podstronach (pod różnymi adresami) mamy takie same teksty lub nieznacznie różniące się względem siebie – problem często powstaje przy zimnach adresów lub wewnętrznej przebudowie serwisu w obrębie domeny, bez usunięcia starych podstron lub wdrożenia przekierowań);
  • stałe elementy strony tj. opisy w stopce, menu nawigacyjne, opisy kategorii są długie lub stanowią procentowo duży udział w kodzie strony;
  • na wszystkich podstronach serwisu jest mało tekstów;
  • na podstronach paginacji występuje opis kategorii, a w kodzie nie zastosowano znaczników rel=”cannonicl” z odniesieniem do 1 strony.

Jak sprawdzić treści własnej strony pod kątem duplikatów?

Polecam siteliner.com! Przeanalizuje całą stronę i wyświetli informacje na temat tego, jaki jest ogólny poziom duplikacji treści wewnątrz twojej strony. Aplikacja wskaże ci również, które strony i w jakim stopniu (w ilu procentach) są do siebie podobne. Sam trzymam się zasady edycji podstron, które są do siebie podobne na poziomie 40% lub jeszcze bardziej. I dbam także o to, aby ogólny wskaźnik duplikacji nie przekraczał 15% (zaznaczam także, że im jest on niższy, tym lepiej oraz że warto sprawdzić raport dla poszczególnych, kluczowych w procesie pozycjonowania podstron).

Zewnętrznie: Skopiowane treści względem innych domen

Skopiowane treści względem innych domen, z którym mamy do czynienia gdy:

  • ktoś skopiuje nasze teksty do siebie na stronę lub my skopiujemy teksty od kogoś (sprawa jasna i oczywista);
  • przebudowujemy serwis ze zmianą domeny i nie wdrożymy przekierowań;
  • nie wdrożymy separacji serwisów na serwerze, spotkałem się z taką sytuacją przy serwerze klienta np. w home.pl, warto na to zwracać uwagę;
  • korzystamy z opisów produktów i specyfikacji dostarczanych przez producenta produktu (dotyczy zazwyczaj sklepów internetowych);
  • zakupiliśmy „gotowy” szablon strony i nie edytowaliśmy tekstów na wszystkich podstronach;
  • zbyt często wdrażamy na swoje strony, zbyt długie cytaty.

Jak sprawdzić, czy ktoś nie kopiuje naszych tekstów na swoje strony?

Tutaj bardzo przydatne jest narzędzie copyscape.com. Jeśli nie mamy do niego dostępu, w prosty sposób możemy także wyszukać duplikatów ręcznie. Wystarczy skopiować część tekstu z naszej strony i otaczając go cudzysłowem wkleić bezpośrednio w wyszukiwarkę Google (cudzysłowie jest ważne, ponieważ dzięki niemu wyszukujemy dokładnie zdań, które są w nim zawarte).

Jak radzić sobie z kradzieżą tekstów?

Po pierwsze bezwzględnie musimy napisać do właściciela portalu, w którym zamieszczone zostały skopiowane od nas treści z żądaniem ich usunięcia lub oznaczenia kanoniczym adresem URL, bodź dodaniem odnośnika do naszej strony. W pierwszym przypadku danych lub formularza należy poszukać na stronie. W przypadku gdy nie ma danych kontaktowych oraz odpowiedzi z formularza powinniśmy sprawdzić, kto wykonał stronę (linki w stopce, link do innych stron) i w ten sposób spróbować namierzyć właściciela. Jeśli i to się nie uda, sprawdzamy administratora serwera oraz rejestratora domeny np. w bazie who.is – dostawców usług można poprosić o przekazanie informacji dotyczących naruszenia. Gdy to nie pomoże korzystamy z narzędzia DMCA od Google i zgłaszamy kradzież tekstów. Oczywiści zgłoszenie będzie rozpatrywane, a ty musisz udowadniać własność tekstów – The Wayback Machine zapisuje starsze kopie stron, więc może się przydać. Po pozytywnym werdykcie zduplikowane strony zostaną usunięte w wyników wyszukiwania. Ostatnią i najdłuższą drogą jest droga walki na drodze prawnej, przy jednoczesnym zgłoszeniu kradzieży własności intelektualnej na policje. Warto dodać, że przywłaszczenie sobie materiałów będących własnością intelektualną innej osoby grozi upomnieniem i wezwaniem do usunięcia szkody, grzywną, karą ograniczenia wolności, lub nawet jej pozbawienia na okres do 2 lat, a przypadkach korzystania z własności w celach zarobkowych nawet do 5 lat.

Dlaczego warto zadbać o unikalne teksty na stronach:

  1. Wyróżniamy się na tle konkurencji przedstawiająca naszą ofertę i to, co odróżnia ją od innych;
  2. Wykluczamy możliwość otrzymania filtru od Google (duplicate content filter, związany z algorytmem panda);
  3. Zyskujemy kolejne punkty w oczach Google, dzięki czemu wzrastają pozycje naszej strony;
  4. Nie narażamy się na konsekwencje prawne.

Podsumowanie i wnioski

Nie dopuszczamy do tego, żeby treści powielane były na kilku podstronach wewnątrz serwisu i profilaktycznie raz w roku analizujemy, czy ktoś nie kopiuje od nas. Korzystamy z narzędzi i optymalizujemy. W razie problemów piszemy do ściągaczy, potem zgłaszamy. Treści według mnie są dziś kluczowym elementem, bez którego nie ma white hat’owego pozycjonowania, warto o nie dbać i chronić je, gdy już poświęcimy na nie sporo czasu!

O autorze

Paweł Kuczera

Od 2014 roku w branży e-marketingu. Swoją pracę zaczynałem od stażu w agencji interaktywnej z Bytomia. Jestem samozwańczym specjalistą SEO/SEM z praktycznym podejściem do prowadzonych projektów, indywidualnymi poglądami, kilkoma certyfikatami, oraz bagażem doświadczeń. Chętnie podzielę się wiedzą zdobytą w praktyce - na podstawie własnych testów i obserwacji. Współpracuje z mniejszymi firmami oraz prowadzę działania w zakresie SEO, jako podwykonawca dla większej agencji. Cenie przyjaciół oraz niezależność. Założyłem i pracuje nad marką SearchNow.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarze: 0

Brak komentarzy, bądź pierwszy!