Blog

Optymalizacja nagłówków na stronie

Optymalizacja nagłówków na stronie

Optymalizacja nagłówków jest zaliczana do działań on-site, przeprowadzanych na treści strony. Czym są nagłówki, co powinny mieć w sobie i jak ich poprawnie używać? Zapraszam do kolejnego artykułu z internetowego kursu optymalizacji stron.

Podstawowe informacje dotyczące nagłówków, czyli czym są i do czego je wykorzystujemy

Nagłówki to znaczniki HTML, które służą głównie do oznaczania tytułów oraz podtytułów na stronach internetowych. Są one skalowane od h1 (nagłówek najwyższej rangi) do h6 (nagłówek najniższego stopnia). W kodzie oznaczone są znaczkami h1-h6 (h od słowa „header” z angielskiego).

Wykorzystanie nagłówków w aspektach SEO

Nagłówki warto wykorzystać do wskazania użytkownikom tego, czego będzie dotyczyć treść a robotom wyszukiwarki słów kluczowych, z jakimi mają kojarzyć daną stronę/podstronę. Biorąc to pod uwagę, warto pomóc robotom skojarzyć stronę z wybranymi słowami kluczowymi, używając ich w treści nagłówka.

Jakie elementy powinny być oznaczane nagłówkami:

Znacznikami „h” z reguły oznaczamy krótkie zdania. Ja zazwyczaj wykorzystuje je do oznaczania w kodzie:

  • tytułów stron/wpisów;
  • podtytułów (nawiązujących do tytułów lub dowolnych paragrafów tekstu);
  • tekstów w sekcji cta (call to action – krótkich wezwań do działania);

Jakich elementów nie oznaczać nagłówkami:

  • nawigacji strony (elementów menu);
  • listowań (do tego mamy znaczniku ul, ol);
  • długich, kilku-zdaniowych tekstów (całych akapitów tekstu);
  • obrazków, loga etc. (widziałem także kilka takich przypadków);

Ile nagłówków, jakiej rangi możesz użyć na każdej podstronie?

Stosowanie nagłówków h1

Jeśli chodzi o nagłówki w znacznikach h1 z reguły stosuje się zasadę dotyczącą jednego wystąpienia na każdej podstronie. Z własnych obserwacji powiem od razu, że to schemat, który stosuje od początku swojej przygody z SEO, jednak z odstępstwem w przypadku strony głównej, gdzie w slajderach często dodaje więcej nagłówków h1 (nie ma to negatywnego wpływu na pozycje, a równomiernie stopniuje najważniejsze słowa, z którymi ma być kojarzona strona). Poza stroną główną zawsze trzymam się zasady 1 x h1. Zazwyczaj nagłówkiem h1 oznaczamy tytuły stron/wpisów. Poza tym najważniejszy nagłówek, czyli h1, powinien:

  • być unikalny – trochę oryginalności dobrze wpłynie na opinię wyszukiwarki;
  • zawierać jedną frazę kluczową najlepiej w nieodmienionej formie – powinna pojawiać się ona także w tekście pod nim;
  • być krótki – zwięzły w miarę możliwości, zaciekawiać, nawiązywać do treści;
  • różnić się od meta tytułu strony – może zawierać tę samą frazę kluczową, zlokalizowaną również blisko początku, ale musisz zadbać o to, by nie był on kopią tytułu strony 1:1.

Stosowanie nagłówków h2-h4

Nagłówki h2 i h3 (i h4… wiadomo, o co w tym chodzi) służą do wprowadzenia nowych tematów, które mieszczą się w obrębie tematyki wpisu, często dzielą dany fragment strony na mniejsze części, zarówno fizycznie, jak i tematycznie. Im wyższa waga nagłówka, tym więcej uwagi należy mu poświęcić i tym lepiej dodać w nim słowo kluczowe. Ważne jest jednak, żeby nagłówki służyły porządkowaniu struktury strony. Mają oddawać rzeczywistą treść, a nie służyć tylko pozycjonowaniu.

Możesz użyć więcej niż raz nagłówka niższego rzędu na każdej podstronie. A same nagłówki h2-h4 powinny:

  • dotyczyć części tematu zaznaczonego w h1;
  • również być krótkie, unikalne i interesujące;
  • wspomagać strukturę strony, porządkując ją hierarchicznie;
  • zawierać odmiany słów, synonimy;

Stosowanie nagłówków h4-h6

Specjalnie dodałem tutaj h4, bo jest to już rzadziej stosowany przeze mnie nagłówek. h5 i h6 w moim przypadku często służą już tylko porządkowaniu zawartości, ponieważ ich waga jest bardzo niska. Oznaczam nimi m.in. nazwy sekcji w stopce lub w menu bocznym (pamiętaj „nazwy”, a nie klikalne elementy samej nawigacji).

Podsumowując wpis o optymalizacji nagłówków stron internetowych

Stosuj słowa kluczowe w nieodmienionej formie w nagłówkach h1/h2. W nagłówkach h2 oraz innych niższych rangą nagłówkach stosuj odmiany i synonimy. Używaj nagłówków z rozsądkiem, a tworząc je miej na uwadze użytkowników. Trzymaj się zasady krótko i na temat (jak w gazetach). Pamiętaj o ilości powtórzeń. I to wszytko. Zapraszam do komentowania i udostępniania wpisu.

O autorze

Paweł Kuczera

Od 2014 roku w branży e-marketingu. Swoją pracę zaczynałem od stażu w agencji interaktywnej z Bytomia. Jestem samozwańczym specjalistą SEO/SEM z praktycznym podejściem do prowadzonych projektów, indywidualnymi poglądami, kilkoma certyfikatami, oraz bagażem doświadczeń. Chętnie podzielę się wiedzą zdobytą w praktyce - na podstawie własnych testów i obserwacji. Współpracuje z mniejszymi firmami oraz prowadzę działania w zakresie SEO, jako podwykonawca dla większej agencji. Cenie przyjaciół oraz niezależność. Założyłem i pracuje nad marką SearchNow.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Komentarze: 0

Brak komentarzy, bądź pierwszy!