Blog

Optymalizacja meta tytułów i meta opisów strony

Optymalizacja meta tytułów i meta opisów strony

Dziś zajmiemy się pierwszym z tematów dotyczącym serii „pozycjonowanie krok po kroku”, jakim jest optymalizacja meta tytułów i meta opisów pod kątem SEO. Są to podstawowe meta tagi będące elementem budowy każdej strony internetowej. Jak pewnie dowiedzieliście się już z innych poświęconych im wpisów, niegdyś miały one istotny wpływ na SEO, jednak były nadużywane – zamieszczano w nich długie listy słów kluczowych poprzedzielane przecinkami, dlatego Google postanowiło znacząco obniżyć ich wpływ na ranking stron w wynikach wyszukiwania – niektórzy sądzą, że obecnie meta tagi te (zwłaszcza meta description) mają nikły wpływ na pozycje. Z moich obserwacji jasno wynika jednak, że nadal jest to istotny czynnik rankingowy w algorytmie wyszukiwarki. Drobne zmiany w jego konstrukcji, mogą wpłynąć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na pozycje strony dla konkretnych słów kluczowych. Co musisz wiedzieć o meta tagach title i description? Przekonaj się czytając wpis – po zakończeniu nie zapomnij o komentarzu, a jeśli wiedza była dla Ciebie przydatna podziel się nią ze znajomymi w wirtualnej społeczności (udostępnij wpis).
 
Meta tytuły i meta opisy wyświetlane są bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Warto zadbać o to, aby były odpowiednio zoptymalizowane, gdyż oprócz robotów wyszukiwarek czytają je także osoby przeglądające internet – często są one „pierwszym punktem styku” twojej strony z nowym użytkownikiem, a także pierwszą informacją na temat twojej strony lub działalności twojej firmy, jakie użytkownik uzyska z sieci.
 

Jak w wynikach wyszukiwania wyświetlany jest meta tytuł i meta opis?

infografika dobrze zoptymalizowany meta tytuł i meta opis - przykład

Powyższa sytuacja to przykładowy schemat z standardowymi 2 linijkami opisu. Odstępstwami od niego są sytuacje, gdy wyszukiwane hasło składa się kilku/kilkunastu słów(jest dłuższe niż 3-4 słowa) – wtedy wyszukiwarka w meta opisie pokazuje 3, a dodając datę publikacji nawet 4 linijki tekstu zamiast standardowych dwóch. Wyświetlanie daty publikacji w meta opisie wpływa bezpośrednio na jego długość – należy o tym pamiętać w czasie optymalizacji strony. W celu wyróżnienia się w wyszukiwarce w meta tytułach i opisach można zamieszczać także kolorowe emotki z bazy dostępnej na stronie emojicopy.com np. 😜

Jak szybko sprawdzić wszystkie meta tytuły i opisy własnej strony wyświetlane użytkownikom w przeglądarce?

W wyszukiwarce Google wpisz komendę: site:adresstrony.pl – uzyskasz wtedy szybki pogląd na wszystkie meta tytuły i meta opisy widoczne w wynikach wyszukiwania.

Jak sprawdzić meta tytuł oraz meta opis konkretnej podstrony?

Na przeglądanej aktualnie stronie odnalezienie znaczników meta tytułu i opisu nie jest niczym trudnym. Ich treści zawarte są w kodzie strony, który możesz wyświetlić klikając ctrl+u na klawiaturze, następnie za pomocą ctrl+f wyszukaj słów: „title” lub „description” Obydwa znaczniki powinny być zlokalizowane w okolicach początku kodu strony, zaraz pod znacznikiem otwierającym sekcje <head>.

Kod znaczników wygląda następująco:
<title> … </title>
<meta name=”description” content=”…”>

 

Co w dzisiejszych czasach oznacza sformułowanie „zoptymalizowany meta tytuł i opis”? Nic innego jak dostosowany pod względem długości, informacji, jakie są w nim zawarte, oraz wybranego słowa kluczowego (najlepiej jednego lub dwóch, a w przypadku strony głównej kilku najistotniejszych).

 

Jak napisać dobry tytuł strony? Trzymaj się kilku zasad:

  1. Jego długość powinna wynosić od 50 do 65 znaków. W meta tytule czasami zmieści się nawet 71 znaków, jednak najlepiej skorzystać tu z narzędzia do testowania długości meta tytułów i opisów w pikselach. Patrząc wyłącznie na ilość znaków, trzeba uważać na ich rozdzielczość pikselowi, gdyż niektóre są szersze od innych np. „m” jest szersze od „i” – przez co wyszukiwarka może obciąć tytuł i nie wyświetlić go w całości.
  2. W meta tytule powinno znajdować się słowo kluczowe (najlepiej w nieodmienionej formie i możliwie blisko początku). Same słowa kluczowe można poprzedzić przedrostkami lub rozwijać o końcówki tzn. zamiast w tytule wpisać „strony www” wpisz: „profesjonalne strony www” lub „strony www dla firm i osób prywatnych”. Jeśli słowo kluczowe nie pasuje w żaden sposób użyj synonimu lub odmiany.
  3. Na rzecz budowy wizerunku w tytule warto dopisać także nazwę firmy lub strony, oczywiście jeśli jest ona zbyt długa i składa się z kilku wyrazów, nie dodajemy jej na siłę. Brakłoby nam miejsca na część zawierającą słowo kluczowe.
  4. Postaraj się o to, aby tytuł brzmiał naturalnie
  5. Nie kopiuj „słowo w słowo” tytułu z nagłówka h1 (tzn. zadbaj o to aby tytuł np. wpisu był inny niż tytuł strony).

 

Jak pisać meta opisy?

  1. Jego długość powinna wynosić od 150 do 160 znaków.
  2. Użyj słowa kluczowego, jego odmiany lub synonimu (nie trzymaj się sztywno zasady 1:1)
  3. Powiedz użytkownikowi co jest na stronie (dam mu znać czego może się na niej dowiedzieć, co zobaczyć lub pobrać).
  4. Element CTA – zaproś użytkownika na stronę i/lub zachęć do wykonania działania na stronie np. wypełnienia ankiety, skorzystania z formularza, kliknięcia w numer telefonu – dopisz to w treści opisu w formie: Zapraszamy/Zadzwoń do nas/Umów wizytę online itp.

 

Pamiętaj: Meta tytuły i opisy możesz i powinieneś zdefiniować oddzielnie dla każdej strony twojego serwisu. Tworzenie unikalnych meta tytułów i opisów dla naszych klientów jest często, jedną z bardziej czasochłonnych czynności podczas przygotowania listy wdrożeniowej do audytu SEO. Warto jednak pochylić się nad tym zadaniem, ponieważ z biegiem czasu przyniesie to efekty.

 

Co z tytułami i opisami stron w przypadku gdy mamy bardzo dużo podstron w serwisie?

W przypadku dużych sklepów, które mają setki podstron produktowych często nie jesteśmy w stanie przygotować setek meta opisów, warto jednak zadbać o to, by miały one generowane automatycznie meta tytuły składający się nazwy produktu oraz brandu (jeśli nie jest on długaśny) np. Konsola PS4 Pro 1TB + 2 pady | Sony Center. W sklepach takich nie można natomiast zapomnieć o meta tytułach i opisach stron kategorii, podkategorii, a także innych stron.

W średnich i mniejszych stronach niebędących sklepami starajmy się opisać wszystkie podstrony serwisu włącznie ze stroną opinie, niedocenianą przez wielu stroną „O nas” przy czym pamiętajmy, aby zamiast pisać schematycznie „O nas | Nazwa Firmy” itp. napisać ” O producencie …(nazwa produktu)… | Nazwa firmy” – stwarzamy sobie tym samym możliwość dotarcia do nowych użytkowników. W meta danych strony „Kontakt” można bezpośrednio zamieścić numer telefonu i dane adresowe.

Czy google zawsze wyświetli ustalony(zdefiniowany) przez nas meta opis oraz co jeszcze można w nim znaleźć?

Jako inteligentna wyszukiwarka, google w wynikach wyszukiwania w polu meta opisu nie zawsze wyświetla to, co faktycznie wpisaliśmy. Wyszukiwarka dostosowuje automatycznie treść meta opisu do zapytania użytkownika i jeśli treść strony jest według algorytmu bardziej pomocna, to własnie jej część zobaczymy w oknie wyników wyszukiwarki. Warto dodać także, że wyszukiwane przez użytkownika słowo lub słowa kluczowe, zostają mu wskazane poprzez pogrubienie czcionki.

Niepożądaną sytuacją jest także informacja w meta opisach: „Opis tego wyniku jest niedostępny z powodu robots.txt”. Oznacza on że dostęp do strony został zablokowany poprzez którąś komendę w pliku robots.txt bądź też w samym systemie CMS. Rozwiązaniem problemu jest przygotowanie i/lub przesłanie/wdrożenie pliku na serwer do głównego katalogu strony bądź, też odblokowanie indeksacji poprzez odhaczenie odpowiedniej parafki w CMS’ie. Pamiętaj także, aby po poprawie pliku robots.txt ponownie zgłosić go Google Search Console. Wdrożenie poprawek będzie widoczne po odczekaniu kilku dni.

Inną niepożądaną sytuacją może być pojawienie się w meta tytułach oraz meta opisach chińskich znaków lub bardzo dużej ilości znaków specjalnych, może to oznaczać, że strona została zainfekowana wirusem w wyniku działań hakerskich.

Narzędzia do analizy meta tytułów i opisów

Osobiście do dokładnej analizy stron używam Screaming Frog’a – w ustawieniach mamy możliwość ustalania skanowania meta danych pod względem, zarówno ilości znaków, jak i ich rozdzielczości px. Na dodatek mamy możliwość podglądu prze-edytowanych przez nas meta danych z datą lub bez i eksportu listy url’i ze zbyt długimi, zbyt krótkimi, powielanymi, oraz identycznymi jak nagłówki H1 meta opisami i tytułami. Małe strony można skanować bezpłatnie, przy większych niestety trzeba kupić licencje. Do dyspozycji mamy także Clustelic.

Od teraz o meta danych wiesz już wszystko. Nie bój się testować i jeśli strona nie chce wejść na wyższą pozycję w pierwszej kolejności sprawdź meta dane – czasami drobna zmiana daje efekty! Więcej wpisów poświęconych pozycjonowaniu stron krok po kroku znajdziesz tutaj. Powodzenia w doskonaleniu Twojej strony. W razie pytań proszę o kontakt pod adresem e-mail lub poprzez stronę na Facebooku.

O autorze

Paweł Kuczera

Od 2014 roku w branży e-marketingu. Swoją pracę zaczynał w innych agencjach interaktywnych. Samozwańczy specjalista SEO/SEM z praktycznym podejściem do prowadzonych projektów, indywidualnymi poglądami, kilkoma certyfikatami, oraz bagażem doświadczeń. Chętnie dzieli się swoją wiedzą zdobytą w praktyce – na podstawie własnych działań i obserwacji. Ceniący przyjaciół oraz niezależność, pomysłodawca i współtwórca marki SearchNow.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarze: 0

Brak komentarzy, bądź pierwszy!